Witam w mojej kuchni! Rozejrzyj się i wybierz coś pysznego ;)

Lemon Meringue Pie - cytrynowa tarta z bezą

Autorka 09:46 , , , , , , , , ,

Cudna tarta, której po raz pierwszy miałam przyjemność spróbować w Kanadzie kilka lat temu. Tam była tak powszechnym ciastkiem jak u nas tartaletki czy kremówki. Dostępna w każdej restauracji, cukierni, ciastkarni. U nas nie widziałam do dziś w żadnej cukierni. Po powrocie z wycieczki z trudem znalazłam przepis i upiekłam :) Kilka błędów spowodowało, że wtedy nie była idealna, więc się zniechęciłam. Teraz natknęłam się na nią ponownie, przeglądając wspaniałości na blogu: Moje Wypieki. Podążając za przepisem autorki, wczorajsza tarta wyszła wspaniale! Składniki podaję pogrupowane, tak jak autorka, ponieważ tak łatwiej przygotować kolejne składowe ciasta. Ciasto można przygotować dzień wcześniej. 
Polecam i zachęcam do wypróbowania. Wspaniałe połączenie smaku cytryn z puszystą bezą. 

SKŁADNIKI:
NA TARTĘ:
  • 175 g mąki pszennej
  • 100 g zimnego masła
  • 1 łyżka cukru pudru
  • 1 żółtko (białko zachować do bezy)

MASA CYTRYNOWA:
  • 2 płaskie łyżki mąki ziemniaczanej
  • 150 g cukru
  • skórka otarta z 2 cytryn
  • sok z 2 - 3 cytryn
  • 100 ml wody
  • 85 g masła, pokrojonego w kawałki
  • 3 żółtka (białka zachować do bezy)
  • 1 jajko
BEZA:
  • 4 białka, w temperaturze pokojowej
  • 200 g cukru pudru
  • 2 płaskie łyżeczki mąki ziemniaczanej
PRZYGOTOWANIE:
Rozgrzej piekarnik do 180 stopni.

TARTA:
Wszystkie składniki zagnieć ręcznie. Ciasto owiń folią spożywczą i odłóż do lodówki na 30 minut. Formę na tartę (u mnie okrągła o średnicy 23 cm) wysmaruj masłem i posyp kaszą manną lub bułką tartą. Ciasto rozwałkuj i wyłóż równomiernie do formy. Piecz w temperaturze 180 stopni do zbrązowienia ciasta (ok. 25 minut). Odstaw do ostygnięcia.

MASA CYTRYNOWA:
W garnuszku z grubym dnem wymieszaj mąkę, cukier, skórkę z cytryny, sok z cytryn i wodę. Zagotuj, mieszając cały czas, aż całość zgęstnieje. Jak tylko zacznie wrzeć, zdejmij z palnika, dodaj masło i wymieszaj, do jego roztopienia. Dodaj żółtka i całe jajko, wymieszaj. Garnek znowu postaw na palniku i podgrzewaj na średniej mocy, mieszając cały czas, aż powstanie gęsty budyń. Wtedy natychmiast zdejmij z palnika. Ciepłą masę wylej na ostudzony spód. Wystudź przed nałożeniem bezy.

BEZA:
Białka ubij na sztywno mikserem na wysokich obrotach. Partiami dodawaj cukier (nie cały na jeden raz, ale po 1 łyżce - to bardzo ważne), cały czas ubijając. Na końcu dodaj mąkę ziemniaczaną, ubij.
Bezę wykładaj na całkowicie zimną masę cytrynową.

Całość wstaw do piekarnika i piecz dodatkowe 20 minut w 180ºC. Beza powinna wyjść krucha z zewnątrz, piankowa w środku. Odstaw na 2 godziny przed krojeniem.

Smacznego!

Wypróbuj również:

12 komentarze

  1. piekne, uwielbiam to ciasto:)

    OdpowiedzUsuń
  2. jest naprawdę cudna. wyjadałabym cytrynową masę z przyjemnością.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne! :-) Od przeczytania "Tostu" za mną chodzi jak cień ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Przypomina mi się pobyt w Anglii i wszystkie rewelacyjne słodkości - między innymi lemon meringue:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam slabosc do cytrusowych wypiekow, wiec takiej tarcie nie moglabym sie oprzec.

    OdpowiedzUsuń
  6. ale super wygląda:)
    bardzo eleganckie ciacho

    OdpowiedzUsuń
  7. Pięknie wygląda ta biała beza na żółciutkiej, cytrynowej masie...:)

    OdpowiedzUsuń
  8. o jejjjj to chyba moje ulubione ciasto, raz z bezą a a raz bez ważne, ze jest masa cytrynowa :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dobre, prosimy o więcej takich :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i Twoją opinię :) Zapraszam ponownie!